Platfod

Platfodet fødder kan ikke behandles med ortopædiske tiltag og det er heller ikke en livslang lidelse man absolut behøber at leve med resten af livet.

AF LARZ THIELEMANN

Platfod er et begreb, der dækker to tilstande. Fælles for dem er, at den normale fodsål hvælver sig, så foden aldrig rører underlaget med svangen. Ved platfod er fodens svangbue delvist udslettet, således at forfoden drejer udad og ydre fodrand er længere ude end anklens ydre knyst. Det giver fodsmerter, især efter længerevarende og stillestående arbejde.

Man skelner mellem en såkaldt bevægelig platfod (mobil) og en stiv platfod (rigid). Ved den bevægelige (mobile) kan foden indstilles i normalstilling, og en svangbue vil fremkomme når man står på tæer. Ved den stive (rigide) platfod vil der ikke fremkomme en svangbue, når man står på tæer, og fodens normale stilling kan ikke opnås helt, selv ved ubelastet fod.

Symptombehandling hjælper ikke

Den traditionelle måde at behandle flade platfødder på, er ved at bruge specielle sko eller indlæg. Hensigten er ikke at gøre fødderne normale og raske, men at afhjælpe eventuelle misdannelser og gener, som forkert fodstilling kan medføre. Det er en sympatisk og pragmatisk holdning, men det minder mest af alt, om den måde en struds gemmer sig på.

Ifølge langdistanceløber Jimmi Olsen pronerer cirka 80 procent af alle europæiske løbere, det vil sige, de falder indad på fødderne under løb. Han mener at det kunne ændres, hvis vi i højere grad begyndte at løbe barfodet.

Kunne det ikke være interessant, hvis vi kunne gøre fødderne helt raske og normale? Min erfaring siger, at det kan vi. Ikke altid, men ofte.

Og hvad skal man så gøre? Ja, vi skal gøre det modsatte af det fod symptombehandlingseksperterne siger. Vi skal nemlig ikke bruge indlæg og specialsko. Faktisk skal vi slet ikke bruge sko overhovedet. Vi skal give børnene mulighed for at gå og løbe i bare fødder.

Behandle flade platfødder ved at gå og løbe uden sko? Nej, det er vist noget værre hippiesnak, tænker du. Men det er der imidlertid meget, der tyder på, at man kan. Og min egen erfaring med flere hundrede børn er også ganske overbevisende. Der er i hvert fald meget at vinde ved at lade sine børn gå så meget som muligt i bare fødder.

At gå barfodet i sand er en af naturens bedste behandlingsmetoder, fordi krop og hjerne bliver stimuleret. Muskler og sener må arbejde hårdere barfodet end med fodtøj på eller ved at gå på hårde overflader. Følesans og syn må i tæt samarbejde undgå sten og hårde genstande, ligesom balancen hele tiden skal korrigere det ujævne terræn.

Undersøgelse

Indien er et velegnet land, at lave studier af sko og fødder, idet de fleste børn altid er barfodet. Kun en mindre del fra de højere sociale klasser bruger altid sko, som vi kender det. Dermed har man to kontrolgrupper. Den ene bruger sko og den anden går barfodet.

Man lavede så et studie af 2.300 børn og fandt ud af, at forekomsten af flade og misdannede fødder blandt børn, der benyttede fodtøj var over tre gange større end dem, der ikke benytter fodtøj. Undersøgelsens konklusion var utvetydig: "Daglig brug af sko medvirker til flade fødder".

I USA er barfodterapi et udbredt fænomen og barfodskulturen er den mest voksende bevægelse i landet. Der laves barfodsskoler, afholdes barfodsfester, løb, arbejdspladser med videre.

Tracy Burne er en internationalt anerkendt ortopæd, siger det således:

  • At gå barfodet er ikke kun fodens, men kroppens naturlige måde at udvikle sig på. At bruge sko i en alt for ung en alder kan hæmme et barns neurologiske udvikling.
  • Det at gå barfodet, fortsætter hun, udvikler muskler og ledbånd i foden, øger styrken af fodens svang, forbedrer proprioception (vores bevidsthed om, de enkelte kropsdeles stilling i rummet).

Funktion skaber struktur

Den menneskelige fod er ved fødslen ikke en miniature udgave af en voksen fod. Faktisk indeholder den ingen knogler overhovedet og består af en masse af brusk, som over en årrække bliver til de 28 knogler, der findes i den voksne menneskefod.

Jeg husker tydeligt, hvorledes min egen datter i mange år, netop havde denne babyagtige lille fod. Hun var hjerneskadet og der gik seks år inden vi lærte hende at gå. Derefter begyndte foden at tage form med knogler, muskler og sener. Det var et fascinerende syn.

Desværre var hun ekstremt platfodet, ligesom de fleste andre børn med cerebral parese. Vi brugte ikke de anbefalede specialsko eller indlæg, men gik derimod altid barfodet indendørs og om sommeren, helst i græs og sand. Tre somre i træk gik hun med sin mor hver dag en time i sandet på Bellevue Strand nord for København. Langsomt, men sikkert rettede fødderne sig op. Den venstre fod blev helt normal og den anden så funktionel, at hun kunne bruge sandaler. Ifølge lægerne var det et mirakel. Vi kaldte det snusfornuft og hårdt arbejde. For da vi skabte den rette funktion, skabte vi også den rette struktur i fødderne.

Sko ødelægger fødderne

Tracy Burne, mener faktisk, at de fleste børnesko burde indeholde en advarsel fra sundhedsmyndighederne.

– De er som forfærdelige små mursten. For stive, uden fleksibilitet i sålen og for meget hæl og støtte. Især for småbørn, der skal lære at gå, fordi det får dem til at hoppe i stedet for at gå ordentligt, siger hun.

Og det er jo rigtigt, her i min hånd har jeg en meget dyr Nike løbesko. Den er ufleksibel og helt stiv. Denne sko vil begrænse bevægelsen af forfoden. Børn i den alder skal slå vejrmøller, springe, klatre i træer og løbe rundt. En sko som denne begrænser den legende kropslighed.

De fleste børnesko burde indeholde en advarsel fra sundhedsmyndighederne. De er som små mursten. For stive, uden fleksibilitet i sålen og for meget hæl og støtte. Især for småbørn.

Med sådanne velpolstrede sko kommer barnet automatisk til at løbe på hælen og den bagerste del af foden. Ser du et barfodet barn, løber han eller hun på den forreste del af foden, hvilket er naturligt.

Det er kun ved at placere store mængder polstring under den bagerste del af skoen, at mennesker kan lande på hælen snarere end fodballen. Dermed hæmmes fodens naturlige bevægelse, og svangen og underbenet er ikke i stand til at absorbere stød ved landing. I stedet sendes kraftige stød op gennem hæl, knæ og hofter. Hvorfor er rygskader blevet en folkesygdom? Undersøgelser viser at brug af konventionelle løbesko øger belastningen af knæleddene op til 38 procent.

Hvad gør du nu?

Har du et barn med flad fod eller platfod, så kan du nemt teste, hvorfor han eller hun skal gå barfodet. Lad barnet stå på tæer (må gerne støtte) og se så, hvor flot svang og fodled ser ud. Når man går og løber barfodet opnås denne fodstilling i mindre grad mange tusinde gange dagligt. Denne funktion er en intens stimulering af fodens struktur og virker derfor behandlende.

Mor er sikkert bekymret for de kolde fusser, men at bevæge sig rundt barfodet stimulerer blodomløbet meget effektivt, så fødderne opnår den naturlige kropstemperatur. Når vi voksnes fødder er for kolde, er det fordi vi sidder alt for meget ned. Er jordforholdene ikke til bare fødder udendørs, brug da minimalistiske sko med tynde såler. For eksempel mokkasiner eller Five Fingers fra Vibram. Også den nye serie Vivo Barefoot laver fremtidens sko. Indendørs kan man bruge frottéstrømper med gummidupper. Eller måske kan denne artikel medvirke til at få et længe næret ønske: Varme i gulvet!

Spørg Hjernetips.dk

Send os gerne en e-mail

eller ring på 70 20 60 27 (9-12)

 

dashed

platfod

Platfod kan ikke kureres med indlæg eller støtte, men ved at gøre det modsatte. Gå barfodet og helst i sand og græs.

 

dashed

Hvorfor får man platfod?

  • skade i Midthjernen
  • brug af dårligt fodtøj
  • akillessenen er for kort
  • for svag fodoprettermuskel
  • ødelægte ledbånd efter brud
  • arveligt

 

dashed