Fakta om fiskeolie

Et par kapsler med fiskeolie er ikke nok til at få alle de essentielle fedtsyrer, som vi har brug for. Det kan måske stimulere den dårlige samvittighed, men der skal mere til. Få alle de gode argumenter her.

 

AF LARZ THIELEMANN

 

Essentielle fedtsyrer er fedtsyrer, som mennesker og andre dyr skal indtage for at få et godt helbred, fordi kroppen kræver dem, men ikke kan få dem fra andre fødevarekomponenter. Udtrykket refererer til fedtsyrer der er nødvendige for biologiske processer, og ikke dem, der kun fungerer som brændstof.

Der findes to essentielle fedtsyrer: Omega-3 og omega-6.

Fra omega-3 kan dannes de mere avancerede fedtsyrer forkortet til EPA (Eicosapentaensyre) og DHA (Docosahexaensyre), som indgår i alle hjernens membraner og nerveceller. Grunden til at vi spiser fiskeolie er for at få EPA og DHA. Hjernen består af mere end 60% fedt, hvori mere end 33% af hjernens fedtsyrer er EPA og DHA, som bidrager til isolering af nervecellerne for at sikre deres evne til at kommunikere med sine omgivelser. Lad os derfor se på disse besynderlige bogstavkombinationer, som åbenbart er så vigtige for vores velvære.

EPA og DHA

Det kunne være perfekt, hvis vi kunne få nok af disse gode fedtsyrer fra en naturlig, ikke forarbejdet kilde, men det kan vi ikke i den nuværende tidsalder. Fisken indeholder imidlertid en del omega-3, fordi de første fisk i fødekæden spiste alger og tang. Derefter kan man industrielt omdanne fiskens omega-3 olie til EPA og DHA. Fødevarestyrelsen påstår, at kan bare skal spise fisk, så får man nok fiskeolie. Vi har regnet lidt på det. For at få den samme mægde EPA-DHA, der er i for eksempel en teskefuld Sofies fiskeolie, skal man dagligt spise en laksesteak. Det vil fødevarestyrelsen nok ikke anbefale på grund af fiskenes mulige indhold af kviksølv, dioxiner og polychlorerede biphenyler (PCB). Og med al respekt for fisk, hvem har lyst til at spise det hver dag?
Der er unægtelig langt fra algerne på havets bund til den industrielt fremstillet fiskeolie, men det kan lade sig gøre for de aller dygtigste producenter. Den lange proces kan imidlertid medføre at fiskeolien bliver harsk og dermed decideret skadelig. Derfor skal du være meget påpasselige med, hvilken fiskeolie du vælger. En simpel kontrol er at tygge en fiskeoliekapsel smage og lugte til indholdet. Lugter den grimt af gammel fisk, skal du smide fiskeolien lige i hovedet på din forhandler. Er den frisk med en neutral duft, kan du bare spise løs.
Fiskeolie kan enten købes flydende eller som kapsler. Det gode ved den flydende fiskeolie er, at du kan dufte om den er harsk eller ej. Dertil kommer at den nemt kan blandes med saft og frugt. Og hvornår er det lige at man putter noget i munden, som man hverken kan smage eller lugte?
Talrige forskningsresultater bekræfter meget overbevisende at omega-3 fedtsyrernes højeste led EPA-DHA har gavnlige indvirkninger på en lang række organer og tilstande, hvor der typisk nævnes følgende emner:

 

  • har gavnlig indflydelse på øjne og syn
  • udvikler hukommelse og indlæringsevne
  • udvikler koncentrationsevnen
  • sænker indholdet af fedt i blodet

Det er især hjernens cellemembraner og neurotransmittere (signalstoffer), der nyder godt af fiskeoliens indhold af EPA og DHA.
Forsker Lotte Lauridsen fra Københavns Universitet, fremlagde marts 2009 sine resultater på en internationale konference om fisk, skaldyr og sundhed i København. Ifølge Lotte Lauridsen og andre internationale forskere udvikler børnenes hjerne sig bedre, når de har fået fiskeolie med EPA og DHA. I en samtale vi efterfølgende havde om blandt andet de lave anbefalinger, som fødevarestyrelsen tvinger producenterne til at skrive på flaskerne, sagde hun følgende:

– Jeg er faktisk enig med dig, styrken på fiskeolien er vigtig, jeg vil faktisk hellere tale om gram end milligram.

Ifølge ernæringsterapeut Anette Harbech Olesen kan man nemt komme uden om de værste fiskeolier:
– Køb flydende olie, så du kan smage og lugte indholdet.

Køber du kapsler, så bid en over og smag på den. Er den harsk, så gå ned i forretningen og få den byttet.
Undgå de opkoncentrerede olier, køb i stedet de naturlige – dem kan du kende på, at de indeholder max 38% EPA-DHA og at de altid har højere EPA niveauer end DHA.

Spørg forretningen eller producenten om oliens perioxidtal – et udryk for den samlede harskningsgrad. Det SKAL være under 5 og helst under 2.

Her er fakta – døm selv Det altså EPA og DHA vi går efter, derfor vil det være naturligt at købe den fiskeolie med det højeste indhold vel at bemærke, at den også er frisk. Denne test er foretaget ved simpel læsning. Vi har indkøbt 10 af de mest solgte fiskeolier og aflæst fakta på etiketten og skrevet det ned. En dokumentation, som alle kan verificere resultatet af ved at kigge på flaskens etiket:

 

Test fiskeolier

 

Spørg Hjernetips.dk

Send os gerne en e-mail

eller ring på 70 20 60 27 (9-12)

eat_boy.jpg

Spis grøntsager til alle måltider – også til morgenmaden.

 

dashed

Tænk brunch i stedet for traditionel morgenmad. Undlad de populære morgenmadsprodukter, som havregryn, havregrød, cornflakes, guldkorn, hvidt brød, sukkersnacks og syltetøj – det er speed-food, der giver hurtig energi, men efter kort tid efterlader barnet træt og ukoncentret midt på formiddagen.

dashed

alternativer til de usunde kulhydrater ris, pasta og kartofler. - See more at: http://hjernetips.dk/opskrifter#sthash.Ee1tMw2X.dpuf
alternativer til de usunde kulhydrater ris, pasta og kartofler. - See more at: http://hjernetips.dk/opskrifter#sthash.Ee1tMw2X.dpuf

Alternativer til kartofler, ris og pasta. Link.

dashed

 

Tænk brunch i stedet for traditionel morgenmad. Undlad de populære morgenmadsprodukter, som havregryn, havregrød, cornflakes, guldkorn, hvidt brød, sukkersnacks og syltetøj – det er speed-food, der giver hurtig energi, men efter kort tid efterlader barnet træt og ukoncentret midt på formiddagen. - See more at: http://hjernetips.dk/opskrifter#sthash.6rL03iZj.dpuf

Kontakt.jpg

Neuropraktiker Larz Thielemann yder gratis rådgivning alle hverdage mellem kl. 9 og 12.

Telefon 70 20 60 27