Hyperaktivitet

Hyperaktive børn er ikke bare børn med krudt i røven. De lider selv under deres ukontrollerede adfærd. Alt imens de tyranniserer deres omgivelser og sætter sig selv udenfor social og pædagogisk rækkevidde.

 

Nogle af disse børn har diagnosen ADHD eller befinder sig et sted indenfor autismespektret. Andre har ingen diagnose, men har "bare" svært med koncentration, indlæring og det at sidde på sin stol eller modtage en kollektiv besked – eller bare en besked. Det er børn, som dominerer deres omgivelser med følelser, frustration og et ofte voldsomt temperament.

Hyperaktivitet er faktisk et normalt stadie i barnets tidlige udvikling. Børn på 2 og 3 år er naturligt hyperaktive, men fortsætter det op igennem årene, synes det bestemt usædvanligt.

Barnets hyperaktivitet er et signal, der bør få os til at handle og stille spørgsmålet: Hvorfor? Hvad gør vi galt? Er han allergisk overfor visse fødevarer? Har han vitaminmangel? Har barnet I virkeligheden et neurologisk problem? Mangler der udvikling I hjernen?

Jeg vil svare "ja" til de fleste af disse spørgsmål. Der er som ofte begrundet tvivl, når en mor stiller sig selv spørgsmålet: "Er der noget galt med mit barns hjerne?"

Desværre bliver alt for mange af denne slags spørgsmål ikke besvaret i tide. Og tiden bliver det hyperaktive barns største fjende. Det er derfor vigtigt at starte med at tage barnets problemer alvorligt med det samme, en abnorm adfærd har en årsag og den skal findes og behandles.

Det er langt mere enkelt og humant at behandle årsagen til problemet end at vente på, at barnet har været hele vejen rundt i velfærdsmaskinen med nedværdigende oplevelser, psykologiske test, undersøgelser, isolation og alverdens pædagogisk snik snak.

At blive behandlet som mærkelig, skør og dum i årevis kan kun resultere i én ting: At barnet bliver mærkelig, skør og dum.

Hvad kan der ellers gøres?

Hjernen indeholder milliarder af hjerneceller, nervebaner og forbindelser. Sammenholder man denne information med at hjernen er »plastisk«, danner der sig et mønster af muligheder og håb for det udfordrede barn med særlige behov.
At hjernen er plastisk betyder, at den er i stand til at reparere sig selv, kaldet neuroplasticitet. Det vil sige at hjernen, som reaktion på fejl og forstyrrelser, reparerer sig selv. Dette sker i alle hjerner uafbrudt. Neurologisk træning går derfor i al sin enkelthed ud på at stimulere og træne den neurologisk svækkede hjerne til at videreføre denne selvreparerende proces til det optimale niveau. Læs mere i kapitlet om neurologisk træning og stimulering.
For børn er motorisk og sensorisk træning naturligvis meget vigtigt, men for børn med særlige behov er det alt afgørende. Det skal ske via programmer og øvelser med krydsbevægelser, der skaber neurologisk vækst i hjernen. Det kan være ved at krybe, kravle, løbe eller ved at stimulere sanserne. Det neurologiske træningsprogram (NTS) indeholder mere end 50 forskellige øvelser og kunsten er at finde de helt rigtige øvelser til det enkelte barn. Dette sker via en funktionel diagnose i e tæt samarbejde mellem terapeut, forældre og barn.

Familien er svaret

Der findes ingen trylleformular til at hjælpe og behandle disse børn, men det kan lade sig gøre, hvilket mange historier her på siden fortæller om. Det kræver imidlertid hårdt arbejde og en særlig indsats af jer forældre.
Men hvordan i alverden kan jeg bede jer hårdtprøvede forældre om at yde en ekstra indsats og tage endnu mere ansvar, midt i alle hverdagens gøremål, møderne og fortvivlelsen?
Det kan jeg, fordi I er barnets kød og blod. Ingen andre i denne verden elsker jeres barn så højt som I gør. Og ingen vil gøre så meget for jeres barn som I vil, hvis I vel at bemærke fik den rette viden og de rigtige værktøjer. Jeg ved, at vidste I præcis, hvad I skulle gøre, så havde I allerede gjort det. Mangel på ressourcer vil være en barriere, tænker du måske? Men mangel på ressourcer er ikke en permanent tilstand, der ikke kan forandres. Ressourcer og energi kan vokse i os mennesker og kan komme i uanede mængder. Det handler i første omgang om at få de små første sejre. At se sit barn forbedre sig og en udvikling i en mere positiv retning. Derfor handler det om at mobilisere denne styrke og tage ansvaret for sit eget barn.
Behandling af børn med særlige behov er altså muligt, men det er vigtigt at holde sig for øje, at målet for indsatsen skal være at modne de grundlæggende funktioner i hjernen, og ikke blot afhjælpe de værste symptomer.
Få mere at vide ved at skrive til info@hjernetips.dk eller ringe på telefon 70 20 60 27 (10-12) og 17-18).

 

Skrevet af neuropraktiker  Larz Thielemann, 2010. Redigeret 2022.

 

 

 

Spørg Hjernetips.dk

Ring på 70 20 60 27 (10-12 og 17-18).

Eller send os en e-mail, hvis du har spørgsmål.

dashed

hyper

En væsentlig årsag til hyperaktivitet er forkert ernæring. Fødevarer med gluten, kasien, sukker og kemi er som benzin på bålet.

dashed

Barnets hyperaktivitet er et signal, der bør få os til at handle og stille spørgsmålet: Hvorfor? Hvad gør vi galt? Er han allergisk overfor visse fødevarer? Har han vitaminmangel? Har barnet I virkeligheden et neurologisk problem? Mangler der udvikling I hjernen?

dashed

Bogerne.jpg

Det hele starter med disse to bøger. Klik på billede.

dashed

Barnets hyperaktivitet er et signal, der bør få os til at handle og stille spørgsmålet: Hvorfor? Hvad gør vi galt? Er han allergisk overfor visse fødevarer? Har han vitaminmangel? Har barnet I virkeligheden et neurologisk problem? Mangler der udvikling I hjernen? - See more at: https://hjernetips.dk/hyperaktivitet#sthash.mib0jLA4.dpuf