Konsultation genbesøg

En opfølgende konsultation for forældre, der allerede er igang med hjemmetræning og har oparbejdet en vis erfaring, men trænger til ny evaluering, motivation og et nyt program. En nødvendig konsultation for at fastholde den gode igangværende udvikling.

AF NEUROPRAKTIKER LARZ THIELEMANN

 

På den første konsultation fik forældrene viden og værktøjer til at behandle barnets udfordringer via det neurologiske program. Mange børn er kommet langt på det første halve år. Nogle er sågar blevet raske og dermed færdige med programmet, mens andre må taget et nyt forløb for at gøre arbejdet færdig.
Genbesøget har til hensigt at forbedre programmets kvalitet, samt lave en ny status for barnets udvikling. En ny konsultation er vigtig og fører mange konkrete og praktiske ændringer med sig, ligesom dét at se barnets udvikling skrevet ind i Profilen kan være meget motiverende og til tider grænseoverskridende. Profilen vil helt præcist afsløre, hvor meget barnet har udviklet sig siden sidste besøg og hvor langt der er igen.
Konsultationen indeholder: Gennemgang af spørgeskema, neurologisk evaluering med udgangspunkt i den gamle Profil og udarbejdelse af et nyt program samt afslutning med eventuel præmie-cermoni.
Hjernen fungerer i al sin enkelthed på en sådan måde, at jo mere man stimulerer og fodrer den med information, desto mere information vil den være i stand til at modtage og bearbejde. Derfor skal vi sørge for at vi bruger tiden effektikt og lave de rette øverlser og programmer. Ofte er det et andet barn, der kommer anden gang, derfor skal gamle øvelser udgå og nye skal ind for at optimere den neurologiske udvikling. Finpudse sprog, finmotorik eller sociale kompetancer.

Nye mål og horisonter

En vigtig forklaring på mange børns særlige behov og udfordringer er kosten. Mange børn får ikke det bedst mulige fysiologiske udgangspunkt for at blive sunde og raske. Derfor skal vi optimere den sunde uforarbejdet mad, som allerede er introduceret for barnet. Det kan være svært at holde en stram kostplan og måske skal vi justere på nogle ting eller bløde lidt op og se om ikke barnet nu er klar til at spise mere "normalt".
Vi skal også tale om motivation og hvordan vi opretholder gejsten, det gode program og sammenholdet i familien. Noget som alt sammen ender med, at vi laver nye målsætninger og kigger frem mod nye horisonter.

Graduation to life

Når programmet er helt afsluttet og behandlingen er fuldendt, forstået på den måde at barnet er rask og normalt, laves en lille ceremoni med medaljeoverrækkelse, som bevis på den flotte indsats, kaldet Graduation to life. Det betyder at barnet kan gå i normal børnehave eller skole og på sigt leve et selvstændigt liv uafhængig af andre menneskers hjælp. Dette sker i dag for over halvdelen af børnene. Ikke for børn med svære fysiske handicap, men for børn med ADHD, lettere autisme og skolevanskeligheder.
Der kan også udarbejdes også en neurologisk udtalelse, der kortlægger programmets forløb og beskriver barnets nuværende tilstand. Den har til formål at  hjælpe barnet og familie videre i livet. Det kan også være i forhold til børnehave, skole, uddannelse, læger eller andet. Læs et eksempel her.

Program

13.00 - 13.15   Velkomst.
13.15 - 14.00   Gennemgang af svarskema og evaluering af det sidste halve års indsats.
14.00 - 15.00   Udarbejdelse af ny neurologisk udviklingsprofil.

15.00 - 15.30   Pause og gåtur mens det nye program udarbejdes.

15.30 - 16.30   Gennemgang og instruering af nyt program inkl. demonstrationer.
16.30 - 17.00   Afslutning og evt. køb af kosttilskud og træningsmaterialer.

Konceptet

Tid: 4 timer.
Sted: Espergæde.
Deltagere: Far, mor og barn. Enlige opfordres til at tage en anden tæt knyttet voksen med.
Forløb: 6 måneder.
Pris: Kan variere i forhold til barnets udfordringer. Ring og spørg på tlf. 70 20 60 27 (10-12).

 

 malthe

Når et barn udvikler sig mere end det tilsvarende raske barn eller opnår en stor sejr (fx gå, tale, samsyn, læse) udløser det en medalje. Her er Malte, som efter et afsluttet forløb fik sejren: Graduation to life. Han går nu i normal skole.

dashed

Fra forældrene:

  • For et år siden sad en ergoterapeut med nogle legoklodser og sagde: “Sigurd, kan du bygge et tog med klodserne?” Sigurd gloede på dem og mere skete der ikke. Han forstod ikke opgaven eller hvordan han skulle få klodserne til at ligne et tog. I dag sidder han og bygger figurer, kigger i maualen, vender og drejer dem helt rigtigt.

  • Nu forstår jeg, hvor vigtigt det er at tage den anden konsultation. Nu skal vi helt i mål.
  • Det var virkelig dejligt med skulderklap og ny motivation. Camille er så stolt af medaljen.
  • Hvor var det godt vi fandt dig Larz. Vi glæder os til at se, hvad det næste halve år vil give os.
  • Lærerne melder, at de nærmest dag for dag kan se forskel på Aksel. Mest humør og indstilling.
  • Vi er meget meget taknemmlige og ydmyge. Det var rart at få sat nogle tal og noget perspektiv på.
  • Alle pengen værd, tak Larz. Vi flytter os jo :-)
  • Vi takker for en overvældende dag. Vi var helt mundlamme over den store udvikling.
  • Vi vidste godt at det var gået godt, men en udvikling på 300% overgår de vildeste drømme.
  • Du fik ret. Udviklingen kom efter to måneder og nu ses vi snart igen. Vi glæder os.
  • Det er jo vildt det her, vi er bare så glade. Han er jo som forvandlet.
  • Nu er ADHD en by i Rusland og i skolen går det også godt. Kære folk i Danmark, Larz kan hjælpe alle børn med særlige behov.
  • Håber du er klar over, hvad du har gjort for os. Du har simpelthen reddet Mathias fra førtidspension og et lorteliv i det offentlige system.
  • Da vi kom første gang, kunne Mohammed ikke tale og var meget autistisk. Nu kan han tale og han spiller klaver. Tak Larz.
  • Vi glæder os meget til på torsdag. Vi har så meget brug for dig – godt du findes!
  • Det var et dejligt andet besøg. Og din opdatering på Facebook betød faktisk, at familie og venner, fik øjnene op for, hvad det er vi "har gang i".
  • Tak for medaljen. Vi er ydmyge og glade. Der er stadig lang vej, men vi er fulde af mod. Af hjertet tak for dig og din viden Larz.
  • Nu sidder vi så her med en rask dreng og tænker: Jammen, var det bare dét?
  • Tak for tilbagemelding. Det betyder rigtig meget for os, at du så grundigt kommenterer hver øvelse. Jeg kan godt se, at jeg skulle have brugt din viden noget mere, men vi er simpelthen så glade for programmet til Mathilde og jeg vil prøve at være mere ihærdig og organiseret.

dashed

Stenen_mini.jpg

Konsultationerne forgår her i dejlige Espergærde.

dashed

 

Spørg Hjernetips.dk

Ring på 70 20 60 27 (10-12 og 17-18).

Eller send os en e-mail, hvis du har spørgsmål.

 

dashed

Neurologisk Træning og Stimulering (NTS) er en dansk empirisk sundhedsfaglig behandlingsform, som retter sig mod børn med særlige behov, som eksempelvis ADHD, autisme, spasticitet, sensitivitet, dyspraksi, hjerneskade, skoleproblemer med mere. NTS er en vidensbaseret og sundhedsfaglig disciplin ligesom logopædi, psykiatri, psykologi, anatomi og neurologi.

dashed

 bog_taske_web1.jpg

Sådan hjælper du dit barn med særlige behov er en nyskabende bog, der hjælper børn og unge med særlige behov ved at fortælle om, hvordan forældre kan træne hjernen til at blive rask og normal. Klik på billedet.

 

dashed